sâmbătă, 23 februarie 2013

Mă apuc de beutură

Am agonisit pe lângă casă câteva soiuri de vie cu struguri roşii; bine alese după performanţe verificate în timp: asigură"corpul vinos " echilibrat, culoare, arome, tărie după tot dichisul. Plăcerea mea nu e atât băutul,  cât punerea în operă a licorii. Cunoscuţii cunoscători mi-l dezmierdau cu alinturi din tezaurul lui Păstorel, dar degustau cu grijă, nu pentru vin,  ci pentru prezumptivul atentat la sănătate: "Ăsta, dom'le e bun de-ţi face rău...la inimă!" Şi atăcau un vin alb, fad. Aproape că-i uram, pentru afrontul adus rubiniului.
Peste ani , am poposit "în ospeţie" în crama unui centru de cercetări viticole de la Călugăr, Basarabia. Multe minuni mi-au trecut prin papilele gustative, acolo!
 Ca să rezist asaltului întru frăţietate, am motivat că vinul rubiniu (şi ce minuni zburdau în pahare!) nu- mi face bine la tensiune. Directorul staţiunii ,( rusofon încrâncenat,  prinsese oarece simpatie pentru mine,  mai ales pentru că îl acompaniam cu ruseasca mea literară, de Sankt-Petersburg) , rămase descumpănit  de acuzaţiile aduse vinului roşu.
Mă sustrase anturajului , ca să mă prezinte unui" ucionâi", adică savant. Un tip îmbufnat că nu intrase în grupul de protocol, mai simplu,  de cheflii.  Se făcu foc şi pară , auzind acuzele aduse vinului roşu. Ce idioţenie, înjură el po-russkii. 
Şi am aflat că lucra la un medicament "secret"(şi-mi umplu buzunarele cu mostre,) contra tensiunii arteriale! Extras  din VIN ROŞU! De bucurie , i-am rugat şeful să-l lase la petrecere, ca să mă convingă de adevăr. Şi  s-a făcut! Am chefuit cu savantul o noapte tot cu rubiniu, ne-am pupat de mi s-au ros buzele (era bărbos, ca orice savant de seamă!) şi i-am înghiţit hapurile, acasă, vreo lună.
Toţi au râs de mine şi  de virtuţile terapeutice ale vinului roşu, acceptând, in extremis una: vinul roşu face bine femeii, numai dacă-l bea bărbatul!
 Si toate astea au ţinut până ieri, când mi-au căzut ochii pe o foaie mototolită a unui ziar online:


Pe lângă efectele benefice deja cunoscute precum: prevenirea bolilor de inimă, a cancerului, îmbunătățirea capacităților cerebrale și scăderea colesterolului, vinul roșu mai are un efect terapeutic neobișnuit.
Cercetătorii au descoperit că datorită conținutului de resveratrol, vinul roșu poate preveni și pierderea auzului.
În cadrul unui studiu, al spitalului din Detroit s-a descoperit că resveratrolul previne pierderea auzului cauzată de expunerea la zgomote puternice, în cazul șoarecilor.
,, Am observat că administrându-le rozătoarelor resveratrol, pot fi prevenite declinul mintal și pierderea auzului,” explică dr. Henry Ford.
Această descoperirea este foarte importantă, având în vedere că aproape jumătate dintre persoanele peste 60 de ani au probleme cu auzul, din cauza pierderii firișoarelor de păr din urechea internă ca  rezultat al îmbătrânirii.  




Alte efecte benefice ale vinului roșu:
Previne cancerul: resveratrolul reduce incidența tumorilor și inhibă dezvoltarea celulelor canceroase. Conform unor cercetări, un pahar pe zi de vin roșu reduce la jumătate riscul cancerului de prostată.
Protejează inima: flavonoidele din vinul roșu scad colesterolul rău din sânge, iar resveratrolul împiedică formarea cheagurilor de sânge prevenind apariția problemelor cardiovasculare.
Previne demența: resveratrolul ajută la formarea de noi neuroni prevenind declinul cognitiv.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nota: De azi am intrat în reparaţii capitale, cu vin rubiniu! 
Am scris şi pe poartă: NU MAI AVEM VIN ROŞU!
 La cât de hodorogit arăt, sper să-mi ajungă.
"De-oi ajunge pân'la toamnă,
Leliţă Mărie,
Să beau vin  (roşu!), să m'ânc pastramă,
 Leliţă Mărie!..."
UPDATE-11 MARTIE...putem trăi şi 150 de ani cu această pilulă!

În mai puțin de 5 ani, oamenii de știință plănuiesc să creeze o pilulă care combate îmbătrânirea și ar putea prelungi viața cu zeci de ani.
Noul medicament reprezintă versiunea sintetică a resveratrolului, o substanță care se găsește în vinul roșu și despre care se crede că are efecte anti-îmbătrânire prin stimularea activității proteinei SIRT1. Cantitatea de resveratrol din pilulă este echivalentă cu cea din 100 de pahare de vin roșu.
Enzima SIRT1 poate fi activată și prin diminuarea numărului de calorii consumate sau prin exerciții fizice, însă poate fi stimulată și cu ajutorul resveratrolului.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu