sâmbătă, 31 august 2013

Porunca lui Neptun-dragoste in legende (II)


Îmi încheiam postarea lungissimă anterioară cu satisfacţia descoperirii unui filon de aur-  povestea numelui ” Dorohoi”.
Cu meşteşug exersat, intrarea în legendă este mijlocită de un malorus din Ternopol, cu care autorul se întâlneşte  la un autoservice. Timp berechet de aşteptare, umplut cu savuroase pătărănii ,  până la extenuarea mâinilor de atâta vorbăraie.
Să alunecăm, deci, pe nesimţite,  în spaţii şi timpuri tenebroase,  cu umbre de  viteji de-ai lui Ştefan, cu haiduci, cu herghelii de sirepi şi cu iubiri mistuitoare. Toate spuse, aproape sadovenian, în suprapuneri  de culori şi mişcare,  de mare efect emoţional.
Aşa aflăm că numele târgului nu se află în  „doroghi” (în ucr. „g”> „h”) , adică „drumuri”, cum cred savanţii  scorţoşi, ci în  dezmierdătorul cuvânt malorus „dorogoi”, rostit „ dorohoi” şi însemnând „dragul, iubitul meu!... Toate încâlcite  într-o mistuitoare şi cu happy-end dragoste.
Mă rog, o fi , că mie mi-ar plăcea, la nebunie să fie adevărat.
Trec, supărat, prin pădurea de brazi, făcută surcele, de dragul unor itinerarii relatate după ghiduri mai mult, decât trăite,  ca să tresar, surprins din nou de pagini emoţionante. Şi tot pe tărâmul legendei, în spaţii asemenenea celor de pe la Dorohoiul  cu nume aşa de dulce. În  ţinutul  dintre Hârlău, Mânăstirea Balş şi satul Tudora. Dragoste, răpiri, urmăriri haiduceşti şi, bucurie; justiţiarul happy -end. Pagini minunate!

Aşa stă, în lectura mea, cartea primită cu dedicaţia de a fi parcursă selectiv, pe criteriul plăcerii.
 Am tot tocat textul în malaxorul celor trei trăiri exclusiviste despre care v-am informat. Şi cu bune şi cu rele, cartea prietenului DIVAN ar  anunţa sigur un narator de marcă al  acelei terra incognita a legendelor româneşti, nu ca epigon,  ci ca voce distinctă, valoroasă
 Dar…o, tempora, o mores!

NOTE:
1. D. Ivan are  şi alte cărţi la activ. La care n-am avut acces  decât pe furiş, prin pagini  disparate. Autorul mi-a declarat, cu martor- scriitorul D.Ignat, că nu m-a considerat de nasul lor!
2. Mi-au venit la moara mea de vânt şi  ultimele trei cărţi ale maisuszisului  maestru, conţinând , de data aceasta, şi dedicaţii aproape stânjenitoare pentru opinii obiective viitoare.
3. Exemplarul primit de la DIVAN e înnegrit de mine cu patimă, prin înlocuirea  în text a lui „î” cu „â”, unde ne  era trebuitor  Ştiu fronda, cândva la modă în urbe, printre publicători. Credeam că le-a trecut.
4 Anexele la „Porunca lui Neptun” conţin, parcă,  şi nişte comentarii la carte. Nu le-am citit, ca să nu mă contaminez. Dumnezeu cu mine!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu