joi, 15 ianuarie 2015

Alte expresii...(II)

Jocul cu expresii celebre în textele noastre e atât de frecvent, încât îți creează un complex de inferioritate, când nu-l folosești.
L-aș asemăna cu practica dichisului feminin la ieșirea- n oraș, atât de enervant pentru bărbatul care nu ințelege migala și complexitatea unui machiaj devorator de timp în misterul unui buduoar.
Uneori, expresiile sunt uzitate, ponderat și la obiect, asemenea unei bijuterii purtate discret, dar cuceritor de către alesele noastre, alteori abundă agresiv,acoperind cu sclipiciuri de țață, banalitatea scriselor așternute țantoș.
Aceste gânduri au fundamentat însumarea  încă a câtorva construcții des întâlnite în practica redactării de texte pe care le trimitem excesiv și orgolios în eterul atât de primitor pentru mediocritate. Uneori, folosindu-le, am încredințarea că salvez banalitatea unor panseuri kitsch, alteori îmi văd salvată de  autoritatea lor protectoare, câte o idee fragilă, pe care o trimit în bătălie nemiloasă.
Aveți răbdare și verificați dacă vreuna din expresiile de mai jos, v-a servit de sprijin cândva/ undeva și, mai ales, in sensul ei originar!

 1.                             Ca mortul în păpușoi: tăcut, nemișcat; cum a scăpat Nică-din Humulești de câinii  vecinului, acoperindu-se cu țărână, la rădăcina păpușoilor.
  2                          Carpe Diem”: Bucura-te de ziua de azi, traieste clipa. E inceputul unei ode scrise de Horatiu “Bucura-te de ziua de azi si nu te increde in ziua de maine”.
.3                 Casus belli: In latina “Motiv de razboi”.
4.                            Cele 7 minuni ale lumii. Piramida lui Keops, Grădinile suspendate ale Semiramidei, Statuia lui Zeus, Templul  Artemisei din Efes, Colosul din Rodos, Farul din Alexandria, Mausoleul din Halicarnas.
5.                            Cui Bono, cui prodest: Expresii latine care inseamna ” cui foloseste” ori “in folosul cui”. Este atribuita marelui jurist roman Cicero, care intr-o pledoarie asupra unui asasinat, a cerut sa se cerceteze “cui bono”, cui foloseste acel asasinat.
6.                            “Curriculum Vitae” (latina). Cursul vietii. Toate datele referitoare la starea civila, studii, ocupatii si functiile avute.
7.                            “Daca nu vine muntele la Mohamed, se duce Mahomed la munte”: In anul 612, paganii i-au cerut lui Mohamed, care incepuse sa predice islamul, sa faca o minune si sa aduca muntele la el. Mohamed a cerut o clipa de ragaz, a inceput sa se roage spre cer, apoi s-a inchinat si a zis “mare este intelepciunea ta Allah, daca ai fi dat ascultare rugii si ai fi urnit muntele ne-ai fi omorat pe toti. Trebuie sa ma duc eu la munte pentru a nu muri acesti pagani”.
8.                            De la Ana la Caiafa. Semnifica o amanare, o tergiversare premeditata a unei rezolvari de mare importanta, amanare ce presupune, de fapt, un refuz. Sunt trimis de la Ana la Caiafa! sau: M-am saturat sa ma duc de la Ana la Caiafa – adica nu se rezolva nimic, niciodata. Iisus, dupa ce este tradat, a fost dus la Ana, socrul arhiereului Caiafa si fruntas al Sinedriului. Purtat apoi de la unul la altul i se pun intrebari, la care Iisus raspunde simplu si demn. Pentru a nu fi implicati in pedeapsa lui Iisus, acestia il predau procurorului Pilat din Pont.
9.                            Degetul din mijloc. In ziua de azi este ceva jignitor sa arati cuiva degetul mijlociu. Dar acum sute de ani, gestul avea alta semnificatie. Inaintea bataliei de la  Agincourt din 1415, francezii, anticipand victoria lor asupra Angliei, au  decis sa le taie degetul mijlociu tuturor soldatilor luati prizonieri.  Asta pentru ca fara degetul mijlociu le va fi imposibil sa mai traga cu arcul si astfel sa mai ia parte la vreo lupta pe viitor. Insa francezii au pierdut acea batalie iar soldatii englezi ii batjocoreau aratandu-le că au rămas cu  degetul  mijlociu, pe care acestia intentionasera sa l- il taie.
10.                       Demiurg: Cuvantul inseamna in limba greaca “constructor”, “arhitect”. In filozofia  platoniana numele dat lui Dumnezeu, Creatorul, Sufletul universului.
11.                       Divide et Impera (lat” Imparte si stapaneste”). Acest adagiu roman a fost folosit de Machiaveli sub forma “divide ut regnes”, “divide pentru a domni”.
12.                       Dura lex, sed lex (lat.) - Legea este aspra, dar lege;  maxima antica prin care se sustine forta si importanta legii pentru viata sociala si nevoia de a  o respecta. 
13.                       Eminenta cenusie: (omul din spatele actiunilor, cel care conduce fara a fi vazut). Expresia vine de la colaboratorul cel mai apropiat a cardinalului francez Richeliu, prim ministru al Frantei in timpul domniei lui Ludovic al XIII-lea (1610- 1643), calugarul capucin Francois Le Clerc.
14.                       Et in Arcadia Ego. (lat. si eu am trait in Arcadia), exprima regretul fericirii pierdute. Arcadia era o regiune din Pelopones, sudul Greciei, unde traia  un popor de pastori, pe care greci ii considerau neprihaniti, oameni de o mare puritate. expresia a fost folosita ca inscriptie la tabloul “Pastorii Arcadiei” pictat de Poussin.
15.                       Evrika: gr “Am descoperit”, strigatul invățatului grec Arhimede, cand a descoperit celebra lui lege” un corp scufundat in apa pierde o parte din greutatea lui, egala cu volumul de apa dislocat” principiul lui Arhimede.
16.                       Excelsior (lat “Mai sus”) era mottoul Statelor Unite ale Americii.
17.                       Ex aeque (latină. ”la egalitate”).În întrecerile ecvestre, situație in care doi cai trec in același timp linia de sosire.  - (în extensie: Când doi candidați la un examen au obținut, aceeași notă ori când doi sportivi au cucerit același loc si același premiu.
18.                       Fiasco. (eșec complet, dezastru) In mod ciudat, cuvântul provine din lb italiană și înseamnă literamente ”sticlă”. Extinderea de sens provine dintr-o taverna venețiană, unde un cântăreț încerca să înveselească consumatorii; unul dintre ei, însă, nemulțumit de prestația ”artistului”, a cerut  în mod repetat să i se aducă o sticlă (fiasco) pentru a aplica o corecție celui de pe scenă.
19.                       Grosso modo. (lat. “in linii mari”). Se spune despre o lucrare necompleta.
20.                       Idem. (lat. ”acelasi”, ”de asemenea”).
21.                       Incognito (lat. ”fara sa fie cunoscut”)
22.                       In extremis (lat. “in ultima clipa”)
23.                       In vino veritas (lat. in vin stă adevarul).ca sens particular: In Grecia antica, cei care erau banuiti de fapte infame erau imbatați de autoritati si anchetati sub aceasta stare.
24.                       In tara lui Papura Voda. Porecla data lui Stefanita domnitor al Moldovei, in timpul caruia Principatul a fost lovit de o mare foamete, oameni hranindu-se cu papura.
25.                       JEEP vine din prescurtarea “General Purpose” vehicle – G.P.
26.                       La pastele cailor . Adica niciodata, corespondentul roman al acestei expresii este “la calendele grecesti”; in calendarul lor, grecii nu aveau, ca romanii caledae!
27.                       Linsaj. Executarea fara judecata a unui infractor de catre multime. Expresia vine de la  numele serifului american John Lynch, care isi exercita meseria intr-un oras din Carolina de Sud, si care pentru a starpi talhariile si omorurile a indrodus pedeapsa cu linsajul. Lăsa multimea sa pedepseasca singura pe autorii infractiunilor.
28.                       Luna de miere. Expresie persana, prin care orientalii aratau cat de putin tine dulceata casniciei..o luna!!
29.                       Cand englezii au ajuns in Australia au vazut un animal ciudat care sarea  prin paduri. Au chemat un bastinas si l-au intrebat prin semne ce animal era acela. Cum bastinasul repeta “kan ghu ru” ei au adoptat acel nume pentru animal. Dupa mult timp cercetatorii au constatat ca bastinasul de fapt spunea “nu inteleg”.
30.                       Mana cereasca. ( de la ebraicul man,hu..ce e asta?) Are intelesul de surpriza placuta picata pe neasteptate,ca “din cer”. expresia are legatura cu legenda biblica relatata in Exodul (cap. XVI, 4)..Dumnezeu pentru a-i hrani pe evreii plecati din Egipt si aflati in mijlocul desertului, le-a facut marea surpriza sa le trimita, o hrana gustoasa, zi de zi, dimineata si seara. Minunea era că hrana avea gustul pe care il dorea cel ce o consuma. 
31.                       Mărul lui Tell. Wilhelm Tell a fost legendarul erou national al Elvetiei in razboiul de independenta impotriva imparatului Albert al Austriei. Refuzand – spune legenda- sa-l salute pe guvernatorul imperial Gessler, Tell a fost condamnat de acesta sa traga cu arcul intr-un mar asezat pe capul copilului sau. El a trecut cu succes prin aceasta primejdioasa incercare si, de atunci, “marul lui Tell” a devenit simbolul unei reusite bazate pe o mare iscusinta.
32.                       Marul discordiei” este un fruct simbolic generator de conflicte. În timpul nunţii zeiţei Thetys cu Peleus, un rege din Tesalia, în timp ce zeii dănţuiau, şi-a făcut apariţia Eris, personificarea discordiei, care nu fusese invitată, şi a aruncat un măr de aur (mărul discordiei) pe care era scris “celei mai frumoase”. Văzând mărul, Hera, Atena şi Afrodita l-au revendicat, fiecare susţinând că le întrece în frumuseţe pe celelalte 2. Văzând că nu pot ajunge la o înţelegere, cele 3 zeiţe au hotărât să ceară o opinie obiectivă. De aceea l-au ales ca arbitru pe prinţul troian, Paris. Paris i-a oferit îmărul Afroditei, după ce aceasta i-a promis ca soţie pe cea mai frumoasă femeie pământeană, Elena. Zeiţa a făcut-o pe Elena să se îndrăgostească de Paris şi să fugă cu el în Troia. Agamemnon, regele cetăţii Micene a hotărât să răzbune onoarea fratelui său, Menelaus, printr-un război îndreptat împotriva cetăţii troiene.
33.                       Mea Culpa (lat.” E vina mea”). expresia provine din doua surse, de la o rugaciune catolica Peccavi, care consta in a-ti marturisi pacatele si apoi a te lovi cu pumnul in piept, rostind cu glas tare “mea culpa, mea culpa” si de la un obicei juridic in dreptul roman, cel acuzat era intrebat daca isi recunoaste vina, iar cei care recunosteau, mea culpa, se bucurau de circumstante atenuante.
34.                       Munca lui Sisif. Se folosește cu înțelesul de muncă grea și inutilă. Sisif a fost primul rege legendar al Corintului. El și-a sedus nepoata, i-a luat tronul fratelui și a scos în vileag nişte secrete de-ale lui Zeus, unul din ele fiind răpirea Aeginei de către Zeus. Zeus, ca pedeapsă, l-a supus la o caznă perpetuă în Infern: a fost sortit să împingă la deal o stâncă uriaşă, care ajunsă în vârf, se rostogolea din nou la vale şi munca se relua. O muncă fără sfârşit, de unde şi expresia “munca lui Sisif”.
35.                       O.K. In razboiul civil din SUA dupa o batalie se afisau ranitii si mortii? Cand armata nu avea pierderi se afisa “0 killed” (0 morti) de acolo provine expresia O.K.!
36.                       Oul lui Columb. Solutie simpla la indemana tuturor, dar realizezi acest lucru abia dupa ce solutia a fost descoperita de altul. Columb a cerut nobililor sa faca un ou sa stea pe masa pe capătul lunguieț, ei nu reusesc acest lucru. Columb a luat oul si  l-a lovit la unul dintre capete, de masă.
37.                       Panem et circenses (lat.) - Pâine si circ - Expresia este întâlnita în Satirele lui Iuvenal si se refera la perioada de decadenta a Romei republicane, când plebeilor nemultumiti li se ofereau spectacole de circ, la sfârsitul carora primeau gratuit alimente. În sens general, a oferi pâine si circ înseamna a da maselor lucruri neînsemnate, pentru a le distrage atentia de la lucrurile reale.
38.                       “Pasti” intrebuintat de obicei la plural…este de origine ebraica. La evrei cuvantul Pascha (pesah) insemna trecere si era mostenit de acestia de la egipteni, indicand: sarbatoarea anuala a azimilor in amintirea trecerii evreilor prin Marea Rosie si a exilului, sarbatoare ce coincidea cu prima luna plina de dupa echinotiul de primavara.
39.                       Ochi pentru ochi. Cunoscută si sub denumirea de Legea Talionului (Exodul.XXI.v24). ”Viață pentru viață, dinte pentru dinte, ochi pentru ochi”. Face parte din legislatia antica mozaica. Atentie! Legea Talionului spune clar, ca pedeapsa trebuie sa fie egală greselii..ochi pentru ochi, nu dinte pentru ochi
40.                       Sabia lui Damocles. In sensul de pericol care te pândește mereu. Damocles, curtean a lui Dionisos cel Bătrân, tiranul Siracuzei, a fost ca mai toţi curtenii… curtenitor şi linguşitor. Spunea că nu există mai mare fericire decât să fii tiran. Spre a-i da o lecţie, Dionisos, la un ospăţ, l-a aşezat în locul lui pe tron şi a poruncit să i se acorde toate onorurile regeşti. Dar când Damocles se lăfăia mai în voie, tiranul i-a cerut să se uite în sus. De tavan, exact deasupra capului lui Damocles, atârna o sabie fără teacă prinsă numai cu un fir de păr de cal. Îi arăta astfel primejdiile care îl pândesc în orice moment pe tiran.
41.                       Sange albastru: Expresia vine din Spania medievala, cand marii aristocrati sustineau ca in vinele lor curge sânge albastru, spre deosebire de nobilii din “categoriile inferioare , care au suferit mezaliante cu maurii si evreii (in timpul ocupatiei arabe 711-1492)
42.                       Strugurii sunt acri. - un vers din fabula lui Esop. Vulpea si strugurii. O vulpe înfometata neputându-se cațără  pana la struguri, invoca faptul ca struguri sunt necopți și tari” .
43.                       In. Dacă o statuie reprezentand un erou pe cal, prezinta calul cu doua picioare in aer, personajul a murit in batalie. Daca are un picior in aer, a murit ranit dupa batalie si daca are tuspatru picioarele jos, a murit de moarte naturala!
44.                       Vârstă matusalemică. Legenda biblică (Geneza, cap. V, verset 27) aminteşte de un strămoş al lui Noe, Mathusalem, care ar fi trăit nici mai mult nici mai puţin decât 969 de ani (din anul 4.277 până în anul 3.308 î.Hr.) ! Numele lui, sinonim astăzi cu recordul longevităţii, a ajuns proverbial şi e pomenit ori de câte ori vorbim despre o vârstă care depăşeşte mult limita obişnuită. 
45.                       Veni, vidi, vici ! – “Am venit, am vazut, am invins” ! – Cezar. Dupa victoria de la Zala asupra lui Franace, regele Pontului, Cezar a trimis la Roma lui Matius o scrisoare cu numai trei cuvinte : Veni, vidi, vicii ! Acest mesaj, a devenit o expresie universala, spre a caracteriza un succes rapid.
46.                       Veto. (latină ”Mă opun”). Concept din legislația romană. Era folosit de Consuli (2 la număr)când unul dintre consuli se putea opune unei decizi militare luate de celălalt (deci decizia militara trebuia să fie luată în consens. Tribunii (aleși să reprezinte plebea romană) se puteau opune prin VETO, unei legi votate de senatul roman. Astăzi Veto  se folosește in consiliul de securitate O.N.U si in numeroase legislații (Marea Britanie, Australia, India, Sua, etc)
47.                       Ți-a mâncat pisica limba? = ai muțit?. În imperiul asirian, soldaților dușmani capturați li se taia limba, acestea deveneau delicatesele cu care erau hrănite pisicile regelui 

-- 

3 comentarii:

  1. Interesant. Sabia lui Damocles este o expresie pe care o folosesc des, sânge albastru, pâine și circ, mărul discordiei... multe dintre ele dar în sens metaforic și nu în sensul lor originar. Unele chiar nu știam de unde vin iar ultima, ți-a mâncat pisica limba, de acum înainte nu o să îmi mai placă deloc. Brrr ! ce barbarisme...

    RăspundețiȘtergere
  2. Sigur, se folosesc in contexte diferite, particulare, dar obligatoriu este să regăsești embrionul noțional originar!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ca sa te conving, pentru cazurile semnalate de tine:
      - sabia lui D=liniște fragilă,pericol iminent;
      - sânge albastru =, neam ales, ilustru, un „domn”,cu rădăcini alese etc;
      - pâine si circ=climatul politic actual,,ducerea prostimii cu zăhărelul;
      -mărul discordiei, viclenie, manipulare, subterfugii. Dar din toate aceste situații ajungi la o echivalență cu definiția inițială. Succese și la altele, dar cu economie!:

      Ștergere