Puţinii mei cititori s-or trezi intrigaţi de paradoxul din
titlu. Puţintică răbdare nu strică, după dezmăţul culinar de zi-ntâi.
Până şi Sânchetru o fi făcut scurtă la mână nemaiprididind
să vă noteze păcatele de frupt făcute ieri la iarbă verde. Chiar l-a rugat pe
Sânilie să sloboadă din amnarul ceresc niscaiva fulgere şi ropot de ploaie; numai
că acesta s-a împidecat de coada unui cotoi din Rai şi a vărsat polobocul cu
apă peste Litenii Sucevei, de-au crezut bieţii creştini că-i Potopul.
În rest – o zi memorabilă, cu nori de fum de la mititei ( că
aşa se cheamă!), cu aburi de beţie şi cu puzderie de păcate mai mărunţele.
Aşa-i de Arminden(-i) din veacul vecilor!
E o sărbătoare a poporănilor carpato-danubiano-pontici, cu
rădacini dincolo de anul unu (d.Hr.) şi , a începe osteneală, de a cotrobăi prin ungherele altui ev, după atâta veci,… să
sparie gândul. (Mi-am adaptat stilul după Miron Costin.)
Învăluită în taină, circulă o credinţă despre cultul
cavalerului trac, venerat de geto-daci. O zeitate a vegetaţiei,
a seminţelor din care ţâşnesc la lumină
şi căldură plantele.
Un fost coleg , C. Scorpan, cu capul baniţă de ştiinţă, a
avut şansa să descopere şi să studieze câteva lespezi de marmură cu chipul
misteriosului cavaler, în goana calului.
Prin acele timpuri stau rădăcinile sărbătorii de Armindeni,
păstrată cu sfinţenie prin timp şi sorocită pentru întâi mai. Cum se va fi celebrat timp de vreo două
milenii, prea multe nu stiu. Abia de prin sec. al XIX-lea s-au păstrat amănunte.
Presupunând că prin conservatorismul
poporului nostru bine probat, timpul n-a prea influenţat mult asemenea
practici, putem face multe aprecieri destul de veridice.
Practicile de
Armindeni sunt de tip apotropaic, adică de protecţie mistică împotriva
duhurilor rele.
Gospodarul se scoală
când se crapă de ziuă şi culege în căuşul palmelor rouă de pe iarbă cu care se
spală pe faţă, invocând paza de cele rele. Apoi pune în faţa casei o ramură sau
un copăcel taiat din pădure care îl va proteja de grindină. Ramura rămâne
înfiptă acolo până la seceriş, când este arsă în focul din cuptorul unde se
coace prim pâine din grâul cel nou!
Ca şi-alte bune
obiceiuri româneşti, cavalerul Trac, protector precreştin al holdelor, vitelor,
este suprapus de personaje creştine , mai ales de Sângiorgiu.
De altfel , anul
agricol era împărţit în două anotimpuri pastoral- agreste, sub protecţia a doua
personaje: Sângiorgiu – vara şi Sânmedru—iarna.
Dar să revenim la Armindeni , care mai este
numit şi „ziua pelinului”. Tineretul strânge pelin în floare,pentru măturiţe folosite
în casă contra puricilor şi ca să alunge bolile. Culegătorii rostesc descântece
de invocare a miracolului mistic:
„- Bună ziua, Pelin
mare,
Domn mare!
-Mulţămim dumitale!
Şezi.
-N-am venit să şez
Şi-am venit să scot
44 de draci ai tăi,
Cu boalele din casă!
Cu floarea de
pelin se prepara celebrul vin-pelin roşu.
Oamenii ies cu mic, cu mare, la iarbă verde ; cu damigene şi de-ale gurii, străduindu-se să dovedească
până la ultimul strop, pentru că se crede că dacă mai rămâne , se borşeşte,
face floare.
Grea mai devenea
întoarcerea , în seară, acasă; că se încurcau rău toate cărările.
De aceea, Armindeni mai era numită şi „Ziua
beţivilor”!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu