De data aceasta chiar mă simt în plus şi mă întreb de
ce nu-mi văd de lungul nasului. Cu
brânza, cu ştampilele - treabă de mânat vântul la deal, alte teme se lipeau de inimă.
Dar cu jocurile
electronice? Păi, ce ştiu eu face?
Adeveresc vorbele unui Ionică, din Humuleşti,
care spunea despre Trăsnea că era înaintat la învăţatură „până la genunchiul
broaştei!” Şi eu – la fel!
Dar… e un „dar”! Rumeg, de ceva timp, invazia ( fără exagerare) a acestor jocuri; le
suspectez, le evaluez prin efecte, număr victimele şi scormonesc prin
cenuşa luptelor cibernetice unele concluzii.
M-a luat, cândva, valul jocurilor electronice
şi, pentru scurt timp, am exersat la categorii mici; apoi, am urmărit, ca la
film, tineri apropiaţi mie, antrenaţi în
dueluri fabuloase intergalactice. Cădeau epuizaţi, după ore prelungi de
strategii şi tactici ad-hoc.
Dar, cui prodest?, cum
se întreba latinul.
În diverse etape
istorice, a dat peste noi câte un tsunami civilizator, care ne-a racordat la o
viaţă social-economică avansată.
Aşa şi cu cibernetica:
ne-a distrus abacurile şi ne-a avansat direct în clasele superioare de
computere. Tinerii, de la 5 la 35 de ani s-au repezit lacomi , să înveţe, cu
rezultate spectaculoase în ierarhiile mondiale.
Dar, ca la orice tsunami, au rămas şi moloz şi victime.
Entuziasmul reuşitei
a estompat asemenea efecte, afişând firesc, numai trofeele.
Detaşând numai gamingul din fenomenul cyber, am putea evalua util efecte şi
aprecieri pro / contra, demne de ştiut în societate.
A devenit obiect de
extaz în familiile noastre performanţa unor odrasle care mânuiesc conştient
computere, înainte de a vorbi coerent. O fi minune, dar am rezerve!
Familiarizarea
timpurie cu acest domeniu e posibilă, necesară, dar numai integrată riguros în „legile”
dezvoltării armonioase a copilului. Orice exagerare se răzbună.
Să includem în acest adevăr
axiomatic şi cyberjocurile.
Produse ale unei
superindustrii profitabile, jocurile online au făcut captivă o majoritate
impresionanta a populaţiei Terrei, predilect cea tânără. Efectele pozitive sunt
palpabile. Mă gândesc, mai întâi, la
abilităţile în activităţi informatice, vitale vieţii moderne. Jocul devine
teren de antrenament pentru înţelegerea proceselor specifice domeniului. Ajută
şi la socializarea tânărului, deşi eu nu prea pun preţ pe cea virtuală, care
cam seamănă cu însingurarea.
Efecte pozitive am
remarcat şi pe planul stimulării creativităţii, a concentrării spre
performanţă, spre luptă. Se promovează
aceste calităţi mai ales prin jocurile cu ţinte deschise, cu trepte valorice
certificate jucătorului
Nimeni nu poate nega conexiunile
dintre jocuri si viitoare sau prezente
profesii. Nici fantezia, voinţa de a depăşi impasul, situaţiile conflictuale
ale vieţii nu sunt efecte de neglijat.
Apar, însă şi
fenomene negative, cu efecte formative deja îngrijorătoare:
-izolarea/însingurarea, prin caracterul
virtual al jocului. Soluţia ar consta în jocuri
de grup cu participanţi fizic-reali vs. alte grupuri de acelaşi fel, folosind spaţiul virtual;
-exacerbarea
violenţei, a mijloacelor de distrugere sofisticate, care pot grefa
comportamente nedorite;
- diverse forme de
discriminare, proiecţia modelului first-person shooter neîndurător ;
-insinuarea unor
produse „cool” în subconştientul minorului-cumpărător;
-formarea dependeţei
chiar maladive de recompense—faci ceva…primeşti o recunoaştere…!
- dependenţa de joc
poate cauza şi un refuz de acceptare a
problemelor reale ( jocul devine un loc de refugiu, protector- răzbunător. De
altfel, psihologii ne probează că materia noastră cenuşie nu face, în afara
conştiintei, diferenţa dintre real şi virtual. Aşa se ajunge în ipostaza că
jucătorul consideră jocul o muncă, aducătoare de bani. ( Există şi tentative de profesionalizare , ca în sport!)
Dar, ca în alte multe
activităţi, pericolul nu stă în sinele jocurilor, ci în cei care le practică.
Nu ne refuzăm obiectul, ci ne educăm folosirea lui, ca în cazul multor altor prezenţe moderne, care pot avea şi ele consecinţe
grave prin abuz.
Pe lângă acţiunea
modern- modulată a şcolii, a familiei, producătorii , distribuitorii ,(salutară în
acest sens este activitatea dintr-un magazin online) pot informa şi reduce fectele
negative, promovând întâlniri pentru discuţii, tip Forum
Gaming, ataşând instrucţiuni cu valoare didactică, atenţionări
pentru părinţi.
Sper ca
pe o placa video tot mai sofisticată, să
apară atenţionări asupra unor pericole, şi să promoveze problematizarea în jocurile propuse. Visez la o placă video ,
fie şi nVIDIA, care să stimuleze soluţii originale în rezolvarea conflictelor (
un fel de brainstorming ludic). Efectele
ar fi grozave.
Aceste rânduri nu se
vor candidate la nici o distincţie, ci o participare, tip„forum gaming”, care să provoace dialog. Îi felicit pe virtualii câştigători, dintre aceia care "...au tot jucat, până le-au ieşit jocurile prin degete!"( Cuvintele unui concurent avizat!)
Postare dedicată SuperBlog.
Cred ca ai scos bine in evidenta partile bune si rele ale jocurilor online.
RăspundețiȘtergereCred ca supraapreciezi niste truisme; lucrurile au dimensiuni mult mai adanci in formarea caracterului unor generatii crudute in ani.Om trai si om vedea.Succes tie! Ai cu ce!
RăspundețiȘtergere