sâmbătă, 25 ianuarie 2014

Slobodna la circ

Conduceam spre poartă un om drag, călugăr la o mânăstire voievodală de pe-aproape.Era în treacăt prin mahalaua mea şi s-a oprit, în fapt, pentru un sfat despre iernarea stupilor de lângă chilii; în drept,pentru o înghiţitură de tărie, dintr-aceea de "ţinut!", cum îi citeam în ochii de veveriţă.
-Apăi, azi s-o dat slobodnă la un strop galben de tărie din prună,  binecuvântă uşor răguşit, cucernicul oaspete, încă din prag. Am mâzgâlit  îndelung cu el, pe toate feţele,  nemaiuzitatul vechi-slav "svobodno", cu parfum aidoma ţuicii; (înlocuit acum de neaoşul  latin "dezlegare" la...).
Mi-a plăcut termenul şi l-am popoţat în titlu, fără să-i verific potrivirea semantică la textul postat. Singura lui justificare vine din bătaia surprinzătoare de tobă,  la poartă , a unui  fel de haiduc, zdrahon chipeş, în suman,  cuşmă cu flori şi cetină, fireturi cu sclipici.
 Crăciunul s-a dus şi pe nou , şi pe vechi. Anul Nou -- aşijderea; ce vrea? Dumirirea ne-a venit, ascultând spusele aproape chiuite:
-Domnul preşedinte de judeţ vă invită, de Ziua Unirii la serbare! se dă ţuică şi cozonac. Vă aşteaptă, cu drag!
 N-am reuşit să-i mulţumim, că solul bătea din darabană în altă poartă.
 - Eu mă duc, zâmbi musafirul meu. Are ţuică bună,  prezidentul. De la Poieniţa!*
................
 Din păcate, n-am gustat-o. Dar am citit în şi printre rânduri o mie şi unul de  înţelesuri.
Se petrece ceva împotriva firii, la noi şi aiurea, în spaţiul pe care ne place să-l dezmierdăm "patrie"! Adică, vine de peste tot zvon de petreceri perpetue.
Se adeveresc prorocirile vecinului, Ion, iar ION! : "O să ne dea Domnul un an, în care toate zilele de lucru or să fie sărbători cu cruce roşie, în afară de sâmbăta, când or să cadă praznice!" Mi se pare că-i 2014.
Ion vine zilnic de pe undeva, bine trotilat, cu opriri strategice din 50 în 50 de metri, ultima în poarta mea, din care-şi face vânt într-a lui.
"Îi beau pe toţi, vecine, şi pe tine!". Îi mai înmoi cerul gurii şi aflu de la el sărbătorile şi praznicele din ianuarie,  care dau năvală peste el.
"Luna asta am făcut patru revelioane în câte patru restaurante diferite, Total - 16! Ca invitat al primarului nostru, pesedist, ţie-l domnul în scaun!"
 Citind uimirea, îmi explică tacticos cum vine minunea.Primarul adună,  de prin cotruţe nebănuite,  bănuţi  şi invită pensionari la revelion; Ion s-a strecurat la toate, încât,  deja,  l-a îndrăgit edilul şi l-a deprins cu o poezie despre vot şi partid.
A fost şi la Dorohoi, cu alt partid şi viceprimar, dar tot cu votul instruit. In trei restaurante!

Dar minunea minunilor: vecinul a fost informat că maimarele judeţului, duşman de moarte al primarului, vrea să spargă întrecerea; a hotărât " că pe 28, 29, 30 şi 31 ianuarie vor avea loc, în municipiul Botoşani,  revelioane pentru 3000 de pensionari, organizate de CJ-BT. Cheltuielile sunt suportate de Organizatia judeţeană a PNL"(Am copiat din invitaţii.) Îl cinstesc bine pe Ion,  să mă înveţe şi pe mine cum să particip la asemenea petrecărenii.
Şi fac presupuneri despre cele ale lunilor februarie, martie... noiembrie.
 Tot să trăieşti în ani electorali!

*Poieniţa -pădure şi loc cu livezi pe malul iazului Dracşani

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu