marți, 29 ianuarie 2013

Liberalii repară exprimarea corectă



Am îmbătrânit tot aşteptând să găsesc pe cineva integrând corect, în comunicare, verbul „ a SE axa”.
De regulă, contextele actuale folosesc modelul „ a se axa pe ceva”.
Total GREŞIT! Verbul are două accepţii semantice, cu abordari diferite în structura propoziţiei:
  • - a axa   (sens propriu) =  a centra, a pune o piesă în poziţia în care axa ei de rotaţie coincide cu o altă axă,  cu un reper dat;
  • - a SE axa (sens figurat) =  a se concentra în jurul a ceva.
Aşadar, ar fi corectă propoziţia „Axez roata pe osia din dreapta.”, dar greşită prop.  „Mă axez pe un adevăr probat.” Ultima propoziţie , reformulată corect,  devine „ Mă axez în jurul  unui adevăr probat.”
Ei, să fie!
 Când mă părăsise orice nădejde, am sărit ars, pupând ecranul  sculei mele electronice; pe un site botoşănean, într-un comunicat al liberalilor citesc : „Dezbaterea…trebuie să se axeze ÎN JURULunei bune guvernări.”
Ptiu, drace!
Când m-am trezit din extaz, bodogăneam cu glasul fârnâit al craiului dintr-o poveste a lui Creangă: „ Dacă ai făcut-o din capul tău, bun cap ai avut; dacă te-a sfătuit cineva, bun sfetnic ţi-ai găsit!”
Sau, poate,  am visat?!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu