Acest post, mult
chinuit până sa primească „bunul de tipar”, s-ar fi vrut serios şi responsabil, dacă n-ar
sta sub aerul mâlos, bacovian, din
poezia „ Cu voi” -1930:
„O, genii întristate
care mor
În cerc barbar şi
fară sentiment,
Prin asta eşti celebră-n Orient;
O, ţară tristă, plină
de humor!
Cu precizarea că, estimp, normele gramaticale cer scrierea/
rostirea „ umor” şi, în loc de „Orient” citim „ Occident”! Schimbări esenţiale
în istoria psihologiei politice a României.
Aşadar, despre căile
ferate, în România: sunt sarea şi piperul statului cu economie modernă-prosperă, un
fel sistem circulator, aidoma celui al sângelui. La noi au apărut destul de
repede, după Anglia ( 1830, Liverpool-Manchester ), probând ritmul sincronizării economice cu Europa. ( La 1854 -
Oraviţa-Baziaş, 12,4 km; iar la 26 aug. 1859, se inaugurează c.f. Giurgiu –
Bucureşti
Interesul guvernului
pentru dezvoltarea acestui sistem de transport se vede şi din graba cu care
parlamentul a votat bugetarea a 915 km, dintr-un drum de fier care unea
extremităţile României de Bucuresti: Vârciorova – Roman ( cu extensii rapide
spre Iaşi, Botoşani, Burdujeni; austriecii ajunseseră cu calea ferată la Iţcani !)
Câteva caracteristici
merită reţinute, pentru că se manifestă şi astăzi:
-1. rapiditatea
impusă de economie modernizării acestui tip de transport;
-2.marile
escrocherii, procese, presiuni politice care s-au produs;
-3. puterea marilor
proprietari în a dicta traseul
c.f. în propriul interes;
-4. efectul benefic
al trezirii la viaţă economică a zonelor
bogate;
-5. rămânerea în
stadiul de proiect a multor planuri îndrăzneţe de construcţii feroviare de la sfârşitul
sec. al XIX-lea, care ar merita şi astăzi puse în operă.
-6. CFR, ca entitate
de gestionare acestui colos, a apărut
relativ greu şi târziu şi sper , pentru simetrie , să dispară relativ greu şi
tot târziu.
Pentru amănunte pitoreşti,
culese din această aventură a documentării, mai aşteptaţi!
Aşa ne-am trezit,
anno Domini 2013, cu cca 20.000 de km funcţionali, încă, grupaţi în 9
magistrale impozante, cu peste 987 de locomotive în mişcare şi cu circulaţie
ameţitoare de mărfuri , precum globulele roşii în corpul nostru.
Dar, călăreţi negri,
din cruciade necunoscute, tulbură aceste fluide din calea lor firească.
Cine, de ce, când şi
cum?
Buna/Salut , numele meu este Bogdan , un mic blogger si observ ca ai un blog superb .
RăspundețiȘtergereAs dori daca se poate sa facem schimb de linkuri/bannerre asa ne promovam reciproc si astfel site-urile noastre vor evolua cat mai sus.
Adresa blogului meu : www.buboal-photography.blogspot.ro . Astept un raspuns pe site-ul meu intr-un comentariu la o postare sau pe buboal_photography @yahoo.com
As dori daca vrei sa imi dai un like la acesta pagina de facebook : www.facebook.com/buboal.photography .
Like te rog la pagina .
Multumesc !!!
Bună, Bogdane,te vezi tu mic blogger, pentru că nu ai detaşarea să te apreciezi obiectiv; eu am rămas incântat de ce am descoperit la tine. Cât despre superbia bl. meu, falsă. Scriu mai mult pentru mine , dar imi place dialogul in "meseria "de bloger ( lasa-mă cu un singur-g-), dar nu prea am noroc de el. De aceea ţi-am şi sărit mintenaş în cap cu acest răspuns.Să-ţi spun un secret:eu nu stiu nimic despre aceste scule şi termeni cu care lucrati voi, tinerii. Pot, doar, sa deschid un pc, să accesez pentru documentare câte ceva si să scriu (vai, ce caznă!), scoţând limba, precum şcolerii de-a'ntîia. Si tu îmi zici de link-banner,like... Îţi dau ce vrei, dragule, dar nu ştiu face! Oricum , te urmăresc cu plăcere, pe adresele date mai sus. Mulţam!
RăspundețiȘtergere