duminică, 4 august 2013

...arde gara! ( II )

Acest post, mult chinuit până sa primească „bunul de tipar”,  s-ar fi vrut serios şi responsabil, dacă n-ar sta sub aerul mâlos, bacovian,  din poezia „ Cu voi” -1930:
„O, genii întristate care mor
În cerc barbar şi fară sentiment,
Prin  asta eşti celebră-n Orient;
O, ţară tristă, plină de humor!
Cu precizarea că, estimp, normele gramaticale cer scrierea/ rostirea „ umor” şi,  în loc de „Orient” citim „ Occident”! Schimbări esenţiale în istoria psihologiei politice a României.
Aşadar, despre căile ferate, în România: sunt sarea şi piperul statului cu economie modernă-prosperă, un fel sistem circulator, aidoma celui al sângelui. La noi au apărut destul de repede, după Anglia ( 1830, Liverpool-Manchester ), probând ritmul  sincronizării economice cu Europa. ( La 1854 - Oraviţa-Baziaş, 12,4 km; iar la 26 aug. 1859, se inaugurează c.f. Giurgiu – Bucureşti
Interesul guvernului pentru dezvoltarea acestui sistem de transport se vede şi din graba cu care parlamentul a votat bugetarea a 915 km, dintr-un drum de fier care unea extremităţile României de Bucuresti: Vârciorova – Roman ( cu extensii rapide spre Iaşi, Botoşani, Burdujeni; austriecii ajunseseră cu calea ferată la Iţcani!)
Câteva caracteristici merită reţinute, pentru că se manifestă şi astăzi:
-1. rapiditatea impusă de economie modernizării acestui tip de transport;
-2.marile escrocherii, procese, presiuni politice care s-au produs;
-3. puterea marilor proprietari în  a dicta  traseul  c.f. în propriul interes;
-4. efectul benefic al trezirii la viaţă economică  a zonelor bogate;
-5. rămânerea în stadiul de proiect a multor planuri îndrăzneţe de construcţii feroviare de la sfârşitul sec. al XIX-lea, care ar merita şi astăzi puse în operă.
-6. CFR, ca entitate de gestionare  acestui colos, a apărut relativ greu şi târziu şi sper , pentru simetrie , să dispară relativ greu şi tot târziu.
Pentru amănunte pitoreşti, culese din această aventură a documentării,  mai aşteptaţi! 
Aşa ne-am trezit, anno Domini 2013, cu cca 20.000 de km funcţionali, încă, grupaţi în 9 magistrale impozante, cu peste 987 de locomotive în mişcare şi cu circulaţie ameţitoare de mărfuri , precum globulele roşii în corpul nostru.
Dar, călăreţi negri, din cruciade necunoscute, tulbură aceste fluide din calea lor firească.
Cine, de ce, când şi cum?


2 comentarii:

  1. Buna/Salut , numele meu este Bogdan , un mic blogger si observ ca ai un blog superb .
    As dori daca se poate sa facem schimb de linkuri/bannerre asa ne promovam reciproc si astfel site-urile noastre vor evolua cat mai sus.
    Adresa blogului meu : www.buboal-photography.blogspot.ro . Astept un raspuns pe site-ul meu intr-un comentariu la o postare sau pe buboal_photography @yahoo.com
    As dori daca vrei sa imi dai un like la acesta pagina de facebook : www.facebook.com/buboal.photography .
    Like te rog la pagina .
    Multumesc !!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Bună, Bogdane,te vezi tu mic blogger, pentru că nu ai detaşarea să te apreciezi obiectiv; eu am rămas incântat de ce am descoperit la tine. Cât despre superbia bl. meu, falsă. Scriu mai mult pentru mine , dar imi place dialogul in "meseria "de bloger ( lasa-mă cu un singur-g-), dar nu prea am noroc de el. De aceea ţi-am şi sărit mintenaş în cap cu acest răspuns.Să-ţi spun un secret:eu nu stiu nimic despre aceste scule şi termeni cu care lucrati voi, tinerii. Pot, doar, sa deschid un pc, să accesez pentru documentare câte ceva si să scriu (vai, ce caznă!), scoţând limba, precum şcolerii de-a'ntîia. Si tu îmi zici de link-banner,like... Îţi dau ce vrei, dragule, dar nu ştiu face! Oricum , te urmăresc cu plăcere, pe adresele date mai sus. Mulţam!

    RăspundețiȘtergere