Se încurcă rău
drumurile de fier româneşti. Pe canicula acestor zile se dau chiar şi
restricţii de viteză, apărând pericolul deformării şinelor. Aşa că n- ar trebui
să ne mai mire că au ajuns la punctul de topire şi creierele
politicienilor implicaţi, direct sau
colateral, în privatizarea cefereului.
În consonanţă cu ano/timpul,
se prepară strategii, tactici care să ne lase şi slana-n pod, dar şi buzele
unse.
Dar se mai bleorcăie
mult afacerea, să scadă atenţia mulţimii,
până se covăseşte laptele verii şi ne
rostogolim buluc în toamna de must şi zacuscă. Cu zile vesele, cu uitare.
De aceea, mă şi grăbesc să închei povestea, întrebându-mă,
acum înţelept, cine m-a băgat în ea.
Ce facem, fraţi
români? Vindem cefereul sau îl furăm
tot, încât să se vadă din satelit un fel de efect de cutremur, care a înghiţit
tot?
S-ar cuveni să stăm
cu toţii strâmb, poate iese o judecată dreaptă.
Ca să mă conving că
merită să sfârâie creierelor românilor, de grija cefereului, am făcut rost de o
hartă a reţelei feroviare, de studii de economie feroviară, în evoluţia
istorică modernă a României şi de câteva
cifre ultime, despre active la zi şi
datorii.
Şi lucrurile sunt
încurcate rău, în profunzime şi tratate superficial, talkshowist-electoral de
către cei răspunzători. Se joacă scenariul unui fel de măritiş; mireasa, trecută
prin ciur şi dârmon de oricine a vrut-o, se vrea sulemenită a fată mare.
Mirele, un fel de maharajah de cort, face nazuri şi vrea reduceri de preţ la
soţie, că, de, nu-i întreagă!
Ceartă mare între
socri, cu oştile de microfoane aprinse, în porţile celor două palate (Cotroceni
şi Victoria), palate care ar putea, degrabă, să-şi înalţe turnuleţe, după
modelul celor de la Toflea ,
cu steaguri de pace.
Imaginea nunţii păguboase vine din memoria mea
involuntară, legată de spusele unui
învăţator , înglodat în datorii, ca să-i
facă zestre unei fiice: „Când măriţi o fată e parcă ţi-ar arde casa!” (
Herdelea, din romanul „ Ion”).
De aici şi metafora
din titlurile postărilor anterioare –„arde gara”.
Să vină conţopiştii cu registrele de zestre!
Se încolonează toţi
cu ochelari grei de-atâtea dioptrii şi
cu teamă, pentru că n-au nici ei
încredere în exactitatea cifrelor.
*România are 20.000
de km ( oare?! ) de cale ferată, dacă n-or fi furat-o pe toată toflenii.
*. Mamutul, numit
drăgăstos CFR, s-a divizat în: călători, marfă şi infrastructură.
CFR-Marfă avea la
naşterea din 1998 :
*60.000 de mii de
vagoane. Rămase, se pare, 39.000, hai să
zicem 35.000.
*1000 de locomotive (
unii numără numai 900 ).
* În 1998, era pe
profit. Zero datorii şi cotă de piaţă 90%
!!
* Căpuşată zdravăn, intră
în picaj în ultimii ani:
* --pierderi-312 mil.euro;
*--datorii
--400 de mil euro; scutiri, în
2004 de 120 mil. oblig. la buget.
Ca o ironie la
această degringoladă, guvernul Năstase îi face cadou 120 mil.euro pentru a-şi cumpăra
vagoane noi, de tip RO-LA, pentru tranzitarea
TIR-urilor străine prin România; idee fascinantă, dar inutilă: erau incompatibile cu
infrastructura noastră. Nici măcar nu încăpeau în tunelurile din România.
Cu 10 mil. euro s-au
adus repede 100 de asemenea vagoane, care , nefolosite niciodată, zac în rugină
pe linii periferice dintr-o gară.
Preţul total al acestei averi scoase acum la mezat, a fost evaluat la180
mil de euro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu