Abordez o problemă care tulbură, în
ultimul timp, învăţământul primar românesc
şi pe părinţi- clasa pregătitoare, numită impropriu şi nefericit, clasa zero. De ce „zero”? După cunoştinţele
si deprinderile acumulate? Eu cred că trebuie clasificată prin UNU plus câteva zerouri, după măsurarea
câştigurilor dobândite de copil, în evoluţia
şcolară ulterioară. Necesitatea extinderii învătământului obligatoriu, în România, prin coborârea vârstei la şase ani proiecteză o abordare modernă, necesară
la formarea noilor generaţii. Model nou să stea pe două coordonate bine
fundamentate: nevoia de altă raportare a individului la răspunderi de integrare
social-profesională şi cunoaşterea mai bună a particularităţilor psihologice
ale copilului de cinci-şase ani. Se impune un nou model după construcţia
istorică a lui Spiru Haret.
În luarea unei decizii atât de importante, au
venit în sprijin, atât experienţa specialiştilor români, cât şi practica ţărilor europene, avansate în domeniu.(Aproape 70% din copiii ţărilor UE încep şcoală de la 5 şi şase
ani!)
Încă din anii 70 s-au elaborat şi la noi
studii, metodologii de lucru, experimente, nu de neglijat. Chiar şi după ’89 au fost tentative Unele, prin ’99, când se propune,
în dezbateri parlamentare, o variantă de clasă
pregatitoare, în şcoală, cu copii de şase ani. Ba, chiar, în 2002,
ministreasa de atunci îşi mandatează consilierul să declare:”Ministrul a luat
decizia de înfiinţare a clasei pregătitoare, obligatorii, de la şase ani.” Acum
, doamna Andronescu fuge ca dracul de tămâie de cele spuse şi consemnate de mai
multe ori în procesele verbale ale Comisiei de învăţământ. De ce? Ca să zdruncine soluţia cuprinzătoare despre clasa zero , a
unui adversar al său şi, mai ales să-şi bucure şeful, care are altă părere.
E o probă negativă de amestec agresiv al
politicului într-o problemă vitală pentru viitorul unei generaţii noi. Actualul
ei succesor, ministrul R. Pricopie, convins de rezolvarea conflictului prin
recunoaşterea apartenenţei clasei zero la învaţământul primar, trece printre Scyla şi Caribda, cu viclenia
lui Ulise: „ Optez pentru o soluţie echilibrată, în care nu se va întoarce
căruţa în mijlocul drumului; se va merge ÎNAINTE, dar se va încerca acomodarea
diferitelor puncte de vedere în condiţiile în care VA EXISTA O UNITATE a CURRICUMULUI
şi CADRU CALIFICAT PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR la clasa zero” (s.n.).
Dincolo de păcătosul refuz politic, s-au evidenţiat
şi greutăţi logistice, de infrastructură, de personal calificat din grădiniţe.
Înteresante , însă,
mi se par unele atitudini ale părinţilor şi ale sindicatelor.
Premierul, abil, a
cedat arbitrarea soluţiei , părinţilor: unde vor ei , acolo îşi vor înscrie
copiii; fie la scoală, fie la grădiniţă. S-a bătut în cuie această opinie.
De aceea , mă voi
limita, în alt episod, să lămuresc ce
cred părintii că se câştigă şi ce ar pierde în luarea deciziei : la şcoală sau la grădiniţă.
Precizez că nu voi
putea fi absolut obiectiv.
ATENTIE! Postul urmator va dezvolta tema: CE AS ALEGE EU DINTRE SCOALA SI GRADINITA! Daca aveti nelamuriri, semnalati. Va pot raspunde chiar la telefon, daca indicati nr. Nu va faceti iluzii la savantlacuri in opinii.Fac ce eu ce stiu si pot!
ATENTIE! Postul urmator va dezvolta tema: CE AS ALEGE EU DINTRE SCOALA SI GRADINITA! Daca aveti nelamuriri, semnalati. Va pot raspunde chiar la telefon, daca indicati nr. Nu va faceti iluzii la savantlacuri in opinii.Fac ce eu ce stiu si pot!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu