duminică, 9 martie 2014

În dorul cărtii cu foile netăiate ( 85 puncte )

Sunt o copie caricaturală a lui Narcis, grecul ăla, oale-ulceluţe; de se îndrăgostise de propria-i moacă, reflectată în izvor.
Eu, mai pervers, mă admir în cele scrise pe-aici.  Citesc, recitesc, deletesc furios, rescriu: până adorm cu plaivazul clipind în ochii şoricuţului.
 Estimp, nimeni nu-mi bate la windows, deşi lumina pâlpâie pentru  cavalerii-fluturi de noapte ai lumii virtuale. Dacă...

Cred că am plutit în vis, dar mă jur pe PS-ul meu cât o baniţă, că oarecine m-a întrebat, viclean, dacă îmi place să citesc pe eBook.
 Chiar de n-o fi fost nimeni, sunt obişnuit să am răspunsuri potrivite la tot / toate; aşa că am dat grabă să uncropesc ceva pertinent. Dacă trebe?! Şi a trebuit!
 Pentru o temă incitantă-foc despre a CITI / STIL / PLĂCERE (hiatus) eBOOK. Declar verde!:
* cititul mi-i de-o viaţă-drog! de la lucrări - monument in folio până la foi rupte din cărţi,  în care precupeţele pun seminţe; aşa am recuperat, minune!, prin '85,  un exemplar din ediţia princeps a poeziilor lui Eminescu, sub grija lui Titu Maiorescu;
* nu fac nazuri în faţa soluţiilor tehnice moderne, dovada- aici şi acum!
*dar nu-mi permit să aplaud fracul la un concert de manele(cu repect pentu iubitorii lui Salam).
 Aşadar, profitând de numărul semnelor admise, (vă rog, încurcaţi-le la numărat!) să pun cele scrise  mai jos, despre lectură, sub flacără ingenuă, a unui un bărbos cărturar, cum că nu este alta mai frumoasă şi mai de folos în toată viaţa omului zăbavă, decât cetitul cărţilor!( Miron Costin, " De Neamul Moldovenilor")
Iau de bună invitaţia la opinii despre "cetitul" (tare îmi place!") cărţilor şi disting, dintru început, două planuri de utilizare- pentru INIMĂ;
                                   - pentru MINTE şi ÎNVĂŢĂTURĂ.Parcă a fost, la începuturi şi o publicaţie, cu nume sugestiv: "Foaie pentru minte, inimă şi literatură"
La scop diferit se caută bine  metode şi mijloace diferite pentru a obţine eficienţă maximă în timp şi efort minim. Pătrunzând sistematic în analiza acestor factori se limpezeşte alegerea cititului "clasic" sau a celui cu mijloace IT, adică ebook-ul şi nu numai. Nu sunt incompatibile, dar nici perfect corespondente.
Deoarece minunatul popor de feisbucişti (scuze pentru vulgarizare) va pleda aici, masiv, articulat şi documentat pentru plăcerea cititului pe eBook, eu ma situez de partea lecturii clasice, dar numai  la cea pentru inimă.
 Aş aduce , mai întâi, marturia celor vreo 240 de buchinişti de pe cei3 km de chei al Senei, care înşiră zilnic, pe celebrele cutii verzi cam 5ooooo de cărţi, mângâiate de ochii, de degetele şi de inima unui milion de oameni! Acest spatiu, pentru valoarea lui reprezentativă în lectura clasică, a fost declarat Patrimoniu mondial al UNESCO.
Mutând ceea ce trebuie mutat, îmi permit să intru cu pioşenie în alveolele constitutive ale acestui  Patrimoniu, disipat peste tot în lume. Adică să descoperim pe cititorul de modă clasică, nu o rara avis, cum s-ar crede, ci lângă, printre noi, uneori chiar citind chiar el, concentrat  pe un eBook! Nimic anacronic, până aici.
 Dar, vă voi dezvălui treptat,  câteva gesturi " mistice" ale pătrunderii clasice în carte, insistând şi pe câteva din etape:
Descoperirea cărţii ( în librărie, anticariat):  e deliciul primei priviri, a voluptăţii primei atingeri pudice. Iei cartea din raft, la intâmplare sau cu oarece informare, o răsfoieşti, îi vezi sumarul, litera, cerneala, hârtia (Doamne,ce miros!),coperta, defecte, apoi citeşti câte ceva.
eBOOK Reader Kindle
Nu se mai practică, azi, vânzarea  misterioaselor volume cu foile netăiate. Librarul avea cârteva pentru faza de mai sus şi-ti oferea pentru acasă, un volum "virgin". l
La timpul hărăzit lecturii , în aroma cafelei, la locul şi cu lumina favorite, începea lectura, ajutată de un coup-papier, de tăiat foile (adesea o operă de artă), un semn de carte, un prespapier, creioane fin ascuţite pentru însemnari, sublinieri, după gust. Şi te cufundai in dulce şi fecundă lectură! Urma ceremonialul stampilării, întru proprietate, cu Ex librisul (capodopere de artă ,adunate în colecţii de seamă)                                                                                            
Coupe-papier
Dar să-i dăm şi cezarului ceea  ce i se cuvine: folosirea eBook-ului. Eu,  numai pentru literatura de specialita
te tehnico-stiintifică, romane de aventuri, presă, acces la material didactic ilustrativ, tabele, scheme.Se procură usor, prin"Magazin online" sau prin oferte la promoţii; ador acest Kindle, care poate deveni un gadget de efect, deschizător de orice inimă, oricât de sofisticat parolată.Scapi si mai ieftin dacă prinzi şi ceva reduceri. Şi să stăm, apoi, pe plajă, şi să citim : Eu-într-o carte-CARTE!, ea, pe un ebook  aidoma celui folosit chiar de "frumuseţea" din poză.(Nu trebuia să ataşez imaginea? Mai bine renunţ la lectura clasică decât să alung ceea ce văd. Poate aduce noroc la concurs.
Ce alegeţi din poză? eBook-ul sau...?
presspapier
Expozitia de ex-librisuri

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu